Thursday, April 15, 2010

Diriku dan keremajaan anakku

Sukarnya untuk menjadi seorang ibu yang baik...itulah luahan hatiku saban waktu. Aku keliru dan tak tahu macam mana nak mengendalikan anak-anak yang sedang meningkat remaja ini. Waktu usia mereka masih kecil senang untuk menanganinya..ia tidak terlalu banyak melibatkan perasaan. Bila usia anak-anak makin meningkat mereka membentuk peribadi tersendiri. Tambahan diusia remaja..terlalu banyak geloranya yang perlu dipelajari dan difahami. Cara didikan sudah tak sama dengan apa yang aku lalui dulu...

Aku perhatikan anakku kini sudah pandai merajuk dan melawan kata-kataku. Mereka juga sudah pandai menilai dan membuat kritikan. Kadang-kadang sikap mereka membuatkan hatiku amat terguris dan menangis sendiri. Salahkah cara didikan aku selama ini? Aku seboleh mungkin ingin memberi yang terbaik untuk mereka....menjadi ibu dan kawan mereka di waktu susah dan senang..namun apakan dayaku, hanya ini yang termampu aku lakukan. Aku hanya seorang ibu yang bergelar pelajar yang sentiasa terkejar-kejar dengan masa. Aku terlalu penat dengan rutin harianku. Kewanganku pula hanya cukup untuk menampung kehidupanku sini dan bukannya untuk bermewah2..Aku tak mampu memberi lebih dari itu. Aku cuba untuk memahami gelodak jiwa yang memberontak dalam diri anak-anakku, tapi aku tak dapat selami sedalam-dalamnya. Sikap mengurung diri dan memendam perasaan mereka amat membebankan aku. Aku makan hati sendiri tanpa memahami apa yang mereka ingini. Aku tak pernah membezakan kasih sayangku terhadap anak-anakku dan aku amat berharap mereka tidak merasa dibeza-bezakan. Bagiku setiap orang ada keistimewaan dan kelemahan tersendiri. Aku menerima kewujudan mereka dan menyayangi mereka sepenuh hati. Jangan la buat umi begini...........

1 comment:

  1. memang sukar memahami jiwa remaja
    apa pun teruskan berkomunikasi dan berdoa bersama2 mereka

    ReplyDelete