Thursday, February 4, 2010

Aduhai projek wetlandku

Projek wetland ku lambat bebenor. Pokok-pokok ku tak nak hidup segar. Asyik nak mati je....may be tak terdaya nak sesuaikan diri dgn air sisa yang teruk tercemar. Lagi pun air sisa tu jenis artificial..bukannya yang nature. Walaupun air sisa tu direka dengan resepi tertentu tapi characteristicnya lebih kurang sama dengan yang natural...Baunya cukup mengancam....habih busuk aku dibuatnya...Lebih dari 20 chemicals yang digunakan.....peptone, baking powder, yeast dll. Aku dah start analysed effluent yang keluar dari projek wetland ku. Dah masuk 5 minggu dah. Resultnya masih samar lagi...tapi dah nampak reduction pada pollutant yang ada. Aku cukup suka pada wetland systemku yang menggunakan zeolite sebagai substratenya...pokok2 hidup subur dan efficiency of treatmentnya juga amat memberansangkan...yang aku risau pada alum sludge dan gravel....pokok2nya mcm hidup x nak...mati terus. Dah dua kali aku tukar dengan pokok yang baru..nampak semacam ja.....alahai pokok-pokok ku hidup subur la. Rawat la air sisaku.....aku dah puas belai kalian tiap2 hari. PhD ku ada pada kamu.....

No comments:

Post a Comment