Monday, November 16, 2009

Kucingku


Aku amat suka pada binatang peliharaan….Sepanjang hidupku aku selalu ditemani….tak pernah rasa sunyi. Zaman kanak-kanak, aku tak ada teman sepermainan…binatang peliharaan lah menjadi teman setiaku......ayam, kambing, biri-biri dan kucing….binatang-bintang inilah yang mengiringi perjalanan hidup zaman kanak-kanakku. Aku rasa tenang sekali, jiwa rasa terhibur dan terlalu luhur kasih sayang yang diberikan. Namun kini…jiwaku
Foto: Dik Ah
terasa kosong, tak ada lagi teman-temanku itu. Dua tahun lepas aku ada memelihara 2 ekor kucing. Aku namakan mereka Dik Ah dan Dik Abu..aku memelihara kucing-kucing ini sejak kecil…Disebabkan aku tinggal di flat, aku terpaksa melatih kucing-kucingku ini pandai menggunakan toilet. Sehari empat kali aku terpaksa membersihkan toilet ku ini…tapi aku rela kerana terlalu sayangkan kucing-kucingku ini….Dik Ah dan Dik Abu memang pandai menyesuaikan diri. Hubby ku pada mulanya tidak suka pada kucing-kucing ini tetapi terpaksa beralah demi aku dan anak-anak….Lagipun Dik Ah dan Dik Abu ni jenis kucing yang baik dan pandai ambik hati….Hari berganti hari, tak sedar Dik Ah dan Dik Abu dah besar dan mula pandai bawa diri…Dari yang suka bermain bersama-sama mereka dah mula berkelahi kerana kedua-duanya adalah kucing jantan..Sedih aku tengok Dik Abu yang sering kena buli dengan adiknya….Dik Ah. Dik Ah ni dah la besar, kasar pulak berbanding Dik Abu yang lembut dan suka beralah. Satu hari dek tak tahan tengok Dik Abu kena buli, akupun marah dekat Dek Ah…rupa-rupanya Dik Ah ni terasa hati…merajuk dan terus bawa diri dan tak balik2 lagi….Puas aku cari Dik Ah ke sana sini…tapi hampa dia dah tak kembali lagi padaku. Sedihnya hati tuhan saja yang tahu….Selepas kehilangan Dik Ah, Dik Abu kelihatan murung sekali…Makan minumnya pun dah tak menentu…Lagi sedih lah aku dibuatnya. Selepas dua bulan Dik Ah hilang, Dik Abu pula pergi…mungkin dia pergi mencari adiknya….Aku dan anak-anak cuba mencari kedua-dua beradik kucing ni. Semua market, masjid dan surau kami cari…tapi hampa kucing yang dicari tak juga ditemui…Sedih dan rasa kehilangan yang teramat…Tiga bulan sebelum aku datang ke sini, aku dan family berpindah dari Permatang Pauh ke Kulim..Anak ku yang bongsu turut berpindah sekolah…Satu hari dia balik dari sekolah bersama seekor kucing yang amat aku rindui…. dia jumpa Dik Abu kat sekolah barunya. Jauhnya Dik Abu berjalan….dari Permatang Pauh ke Kulim….Happynya hati tuhan saja yang tau..Jauh di sudut hati aku masih lagi menanti…bila Dik Ah nak kembali. Namun aku tetap berpuas hati kerana Dik Abu dah ditemui. Dan yang paling membuatkan aku terasa sedih…seminggu sebelum aku dan family bertolak ke sini..Dik Abu seakan mengerti dia akan ditinggalkan kami…Selama seminggu dia tidak ke mana-mana…asyik termenung dan merenung kami tanpa puas. Manjanya tuhan saja yang tahu…Kami bertolak ke sini dengan pandangan sayu dari Dik Abu…Tak tahu la apa yang terjadi kat Dik Abu di kala ini…Kalau ada khudrat sudah pasti Dik Abu akan ku bawa ke sini…namun apa kan daya…Dik Abu terpaksa jua kutinggalkan tanpa jagaan. Harapan dan doaku moga Allah sentiasa memeliharanya……!!!!!





Dik Abu: moga dapat tuan yang baik untuk menjaganya

No comments:

Post a Comment