Friday, October 30, 2009

Aku dan cuaca kat sini....

Hari ni Khamis 30/10/09..sehari lagi aku melangkah kat school Science and Technology kat Deakin University campus Waurn Pond..Cuaca hari agak cerah seperti hari-hari lain dalam minggu ini. Musim summer seakan mula menampakkan diri...Suhu hari ni dah 25 degree Celcius, agak selesa bagi ku orang khatulistiwa ni. Jika sebelum ni masa musim winter dan awal spring aku agak tertekan kat sini. Sejuknya...padahal kat UK dan lain-lain negara lagi la sejuk. Aku rasa salah satu cabaran belajar kat oversea ni adalah cuacanya. Kita tak biasa rasa sejuk pada suhu kurang 10 degree...rasa sejuk sesangat seakan menyucuk2 tulang belakang...Pakai baju pulak berlapis-lapis..sabar je la..Yang paling tak tahan bila waktu malam.....lagi la terasa sejuknya. Nak buat kerja pun tak boleh, tak terlawan rasa sejuk. Nak pasang heater selalupun kena fikir dua tiga kali, kos elektrik dan gasnya agak tinggi pada waktu-waktu mcm ni. Ratenya lebih tinggi berbanding musim-musim yang lain...Nak tidur malam, nasib baik la ada blanket elektrik, kalau tak, tak lena la jawapnya.....sejuk sangat.....Bila dah kena macam ni baru la terasa bertuah duduk di negara sendiri. Cuaca kita biar pun terasa panas sedikit tapi tak la berubah-ubah dgn drastic sekali macam ni....Tapi yang seronoknya kat sini bila musim spring macam waktu-waktu ni. Pelbagai pokok akan berbunga..even rumput2 pun berbunga....betapa cantiknya ciptaan tuhan. Orang-orang kat sini pula suka ada landscape sendiri kat rumah-rumah...lagi la cantik apabila pokok-pokok ni semua berbunga...beraneka warna dan bentuk..tak puas mata memandang...Alhamdulillah kerana aku berkesempatan merasai semuanya ini di usia yang meniti senja....Moga hari-hariku di sini dapat aku lalui dengan penuh makna...







No comments:

Post a Comment