Monday, October 19, 2009

Kunci kepada penyelesaian masalah

Bila kita asyik fikir masalah, asyik fikir apa yang orang cakap pasal kita, kesannya kita sendiri yang akan susah nak bergerak sebab kita tak ada motivasi. Lebih baik fokus tenaga mental kepada diri sendiri - fikir cemana nak majukan diri kita ni dalam bidang kita, dalam ilmu, kerjaya, ibadah dan kewangan. Kalo difikir sangat apa yang orang cakap pasal kita, sampai bila pun kita tak terdorong untuk memajukan diri sendiri.


Bila berdepan masalah, kita dikawal emosi, bukan logik akal. Kita jadi murung, merundum dan hilang semangat meneruskan hidup. Lihatlah ke dalam diri, cari kekuatan dalaman, fikir bagaimana nak keluar dari permasalahan dengan cara-cara yang difikirkan boleh. Mesti ada sebab mengapa Allah turunkan masalah, paling tidak pun untuk membuat kita berubah, untuk mengingatkan kita yang kita ni dah jarang-jarang menurut perintahnya, makin dekat dengan larangannya.

Fikiran kita jadi kacau bila mendepani masalah. Hati kita hilang ketenangannya. Sebagai orang muda, bukan saya nak temberang di depan orang tua dan pembaca-pembaca senior yang lain tapi sebagai langkah untuk ingat-mengingati sesama kita, antara saya dan Anda. Demi masa, kita akan banyak dapat kerugian apabila kita tidak saling ingat mengingati, berpesan-pesan untuk kebaikan bersama.

Kita tak akan dapat mengelak dari masalah sepanjang perjalanan hidup. Cara terbaik mendepaninya adalah dengan memfokus fikiran kepada penyelesaian masalah tak kiralah masalah kita tu masalah kewangan ke, masalah kerja ke atau masalah dengan ibu bapa kita sendiri. Cari cara untuk selesaikan masalah, selagi cara tu halal di sisi etika kemasyarakatan.

Penyelesaian lain, kekalkan kegembiraan pada tahap tinggi, wujudkan rasa cinta dan kemaafan pada tahap tinggi. Boleh buat?

Banyak kali sudah diulang-ulang, fokus pada penyelesaian,penyelesaian, penyelesaian, bukan pada masalah. Bila Anda sedar yang fikiran Anda mula memfokus kepada masalah, ubah cepat-cepat. Tanya diri Anda dengan soalan ni: “cemana nak selesaikan masalah aku ni?” atau dengan soalan ini: “apa yang aku boleh buat untuk selesaikan masalah aku?”. Jangan sesekali biarkan fikiran terperangkap lalu memfokus kepada masalah tu.

(sumber : Dr Tuah)

No comments:

Post a Comment